Med en verden som har blitt så digital, teknologisk, og jobben rett i lomma, kan det være vanskelig å legge fra seg arbeidet når man kommer hjem.
«Skal bare svare på den mailen, eller bare sende det tilbudet». Noen som kjenner seg igjen?
Hva skal til for et sunt og balansert jobb- og privatliv? Hvordan kan jeg prestere like godt på begge arenaer?
Her er noen av våre tips:
1. Grenser: Sett tydelige grenser for skillet mellom arbeidstid og fritid. Desto viktigere når det kommer til hjemmekontor for skillet bli vanskeligere.
2. «Ikke forstyrr»: Det er lov og viktig å koble av, legg vekk telefonen eller sett den på ikke forstyrr.
3. Prioriter og sett av tid til din egen helse. Sett av tid til å fokusere på deg selv, enten det er via trening, tur eller annet som er godt for sjela di.
4. Fri er fri: Ta deg ordentlig fri når du først har fri. Det er ingen som hverken gir deg premie eller forventer at du skal sjekke mailen din hver dag når du har ferie.
5. Kommunikasjon: Syntes du det er vanskelig å prioritere riktig, eller det å legge fra seg arbeidet, kan det være lurt å prate med noen angående situasjonen, og finne en god løsning som passer deg.
6. Sett deg mål og lag lister: Det å fysisk skrive ned oppgavene sine hver morgen gir en god oversikt over dagen og hvilke prioriteringer du ønsker å gjennomføre. Det er en god følelse å kunne krysse av et punkt!
Hva gjør du for et balansert jobb- og privatliv?
Logg inn to leave a comment
Et balansert jobb og privatliv